شما اینجا هستید: bornapardazan.irآموزشآموزشآيا استفاده از افزونه‌هاي حذف تبليغات نوعي دزدي محسوب مي‌شود؟

آيا استفاده از افزونه‌هاي حذف تبليغات نوعي دزدي محسوب مي‌شود؟

امروزه تبليغات آنلاين به صنعتي بزرگ مبدل شده است. اين صنعت در سال ۲۰۱۴ در سراسر جهان، ۱۴۱.۲ ميليارد دلار درآمد براي صاحبان خود رقم زد. اين آمار، خبري خوشايند براي توليد‌کنندگان محتواهاي اينترنتي است اما مي‌تواند خبري خوشايندتر براي مصرف‌کنندگان و يا بهتر است بگوييم بازديدکنندگان از اين محتواهاي توليدي باشد زيرا هرچه درآمد وب‌سايت‌هاي مورد علاقه اين افراد بيشتر باشد، بالطبع مطالبي بهتر توليد خواهند شد.

 

اما خبر بد اينکه بنابر تحقيقات صورت‌گرفته، ۲۷.۶ درصد از کاربران اينترنت در کشور آمريکا از نرم‌افزارهاي سدکننده تبليغات استفاده مي‌کنند. اين آمار مي‌تواند نگراني توليدکنندگان محتواهاي اينترنتي را بيش‌ازپيش افزايش دهد. سوال اينجاست که آيا ممانعت کردن از نمايش تبليغات بر روي وب‌سايت مورد علاقه شما عملي غيراخلاقي و يا به عبارت ديگر نوعي دزدي به حساب مي‌آيد؟ نمايش تبليغاتي مانند بنرهاي مختلف، مي‌تواند تنها راه کسب درآمد براي اکثر توليدکنندگان محتواهاي اينترنتي باشد. با ممانعت از نمايش تبليغات در واقع شما مانع از کسب درآمد اين توليدکنندگان خواهيد شد.

برخي محققان از اين نرم‌افزارها به عنوان روشي براي خاموش‌کردن فعاليت‌هاي تبليغاتي آنلاين نام مي‌برند. از سوي ديگر امنيت و حريم خصوصي آنلاين بيش از پيش به يک نگراني مبدل شده و بايد مدنظر قرارداد که همه توليدکنندگان تبليغات آنلاين به سلايق و علايق کاربران اهميت نداده و بعضا از روش‌هايي نامتعارف نيز استفاده مي‌کنند.

از زاويه‌اي متفاوت، برخي نرم‌افزارهاي سدکننده تبليغات آنلاين با دريافت هزينه‌اي از وب‌سايت‌ها و شرکت‌هايي خاص به طور سليقه‌اي آن‌ها را در ليست‌هاي سفيد و ديگران را در ليست سياه قرار مي‌دهند. يکي از اين موارد، توافقات انجام شده ميان Adblock Plus و گوگل، مايکروسافت، آمازون و Taboola است. انتشارات آنلاين ناچارا از روش‌هاي مختلفي براي رهايي از اين برنامه‌ها استفاده مي‌کنند. يکي از روش‌هاي موفق، ثبت‌نام کاربران براي دريافت روزانه مطالب به همراه تبليغات است.

ايجاد مطالب مثبت و پيدا کردن روش‌هايي براي کسب درآمد از اين مطالب و محتويات دو هدف عمده صاحبان کسب و کار آنلاين است اما در حال حاضر به نظر مي‌رسد همچنان تبليغات يکي از عوامل اصلي براي امکان ادامه حيات اين وب‌سايت‌ها است و دقيقا به همين علت برنامه‌هاي سدکننده نمايش تبليغات خطرناک هستند.

در پايان به سوال اصلي بازمي‌گرديم. آيا استفاده از نرم‌افزارهاي سدکننده نمايش تبليغات نوعي دزدي به حساب مي‌آيد؟ وب‌سايت Ars Technica با مثالي جالب، استفاده از نرم‌افزارهاي يادشده و مشاهده وب‌سايت‌هاي مورد علاقه را همانند خوردن غذا و نپرداختن هزينه آن مي‌داند. شايد يک مثال نزديک‌تر، رفتن به کافي‌شاپ و استفاده از واي‌فاي رايگان در آن محل، بدون انجام خريد از آن مکان است.

در واقع شما اقدام به سرقت آنچه نويسنده يک مطلب مي‌تواند بفروشد نکرده‌ايد اما قسمتي از پهناي باند را گرفته‌ايد! در نظر داشته‌باشيد که شخص ديگري بايد براي بقاي اين پهناي باند، از جيب هزينه کند.

بالا